zondag 20 september 2015

Waarom dit blog?


Omdat ik het zelf lastig vond ervaringen van anderen op het gebied van kaakosteotomie te vinden begin ik dit blog.
Er staan wel verhalen en blogs op internet maar die zijn van vóór 2015 en ik neem aan dat de technieken inmiddels wel weer veranderd zijn.
Daarnaast vind ik het leuk om te schrijven en hoop ik er een beetje mijn "ei" in kwijt te kunnen. 

Voor iedereen die misschien hetzelfde staat te wachten of mensen die gewoon nieuwsgierig zijn ga ik de komende weken dit blog bijhouden.

Hoe is het allemaal begonnen?
Ik had al jarenlang klachten met mijn gehemelte. Er zaten regelmatig pijnlijke bulten achter mijn voortanden. Vooral als ik iets krokants zoals een pizza of stokbrood had gegeten was het mis. In december 2013 stelde de tandarts voor om het rigoreus aan te gaan pakken. Omdat ik een overbeet heb kauw ik met mijn onderste tanden tegen mijn gehemelte aan. Dat veroorzaakt die bulten. 
Ik moest naar een orthodontist en een kaakchirurg die moesten beoordelen of een beugel en een kaakoperatie zinvol zouden zijn. De orthodontist keek nog maar net in m'n mond en hij zei gelijk dat ik in aanmerking zou komen voor vergoeding van het ziekenfonds. Niet dat hij dat bepaalt, maar hij wist wel zeker dat ze akkoord zouden gaan. Op basis van gebitsafdrukken en röntgenfoto's kreeg ik in april 2014 eindelijk toestemming van het ziekenfonds om het traject in te gaan. Een paar dagen later lag ik bij de kaakchirurg in de stoel om een laatste verstandskies weg te lagen snijden, en nadat ik daar van hersteld was werd de beugel geplaatst. Onder en boven een rij met slotjes en ijzerdraad. In het begin erg pijnlijk maar het wende uiteindelijk heel snel. De tandenborstel werd mijn grootste vriend want er blijft van alles hangen in die slotjes. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten