dinsdag 3 november 2015

mijlpaaltje! 6 weken na de operatie

Vandaag moest ik weer naar de orthodontist. Ik had heel erg de hoop dat de haken op de beugel verwijderd konden worden. Die haken zijn een week voor de operatie geplaatst zodat de fixatie-elastieken gelijk na de operatie bevestigd konden worden.  Ik heb de elastieken elke dag trouw geplaatst. En nu na 7 weken van die haken in m'n mond was ik ze toch wel echt zat. Er zitten scherpe punten op waardoor de binnenkant van m'n lippen er constant tegenaan schuurden. Of nog erger, soms bleef er wel 'es wat vel achter haken, jeikksss. De haken zaten verspreid over de hele beugel maar alleen de meest verre achterin werden gebruikt voor de elastieken. Vorige week bij de kaakchirurg had ik al aangegeven dat ik graag van de overbodige haken af wilde maar dat beslist hij niet, dat is voor de afdeling orthodontie. En nu was het gelukkig zover! De ortho was het er wel mee eens. Ik mag nog niet helemaal stoppen met de elastieken, ik moet ze s'nachts nog in houden. De haken die niet gebruikt worden mochten eruit, yes! Het was wel even een klusje voor de assistente want de draden moesten er ook helemaal uit en daarna weer, zonder haken, teruggeplaatst worden. Ze was heel voorzichtig, bang om me pijn te doen,  maar het ging hartstikke goed. En ik kan niet uitleggen wat voor genot het is dat die haken er niet meer zitten. Nu zitten de brackets er nog gewoon maar die voel ik eigenlijk nooit, alleen 1,5 jaar geleden toen de beugel geplaatst werd.
Als dit al zo fijn voelt, hoe zal het dan voelen als de beugel er helemaal uit is? Daar kan ik me echt op verheugen, maar ik moet nog wat maanden geduld hebben.
De ortho zei wel dat ik goed in de gaten moet houden dat ik m'n kiezen goed op elkaar kan blijven houden. Nu is de stand van de kiezen precies goed. Om dat zo te houden moet ik de elastieken voorlopig s'nachts blijven dragen. Wordt de overbeet de komende weken weer erger dan moeten de elastieken ook overdag weer in, daar moet ik zelf op letten.
Ik kreeg nog een compliment dat m'n gebit er zo goed verzorgd uit zag. Het is na een operatie als deze heel moeilijk je tanden goed te poetsen. Ten eerste is het pijnlijk en je kan er de eerste weken niet goed bij. Ik heb vanaf de operatie eerst gepoetst met een baby-tandenborstel maar ben na een week alweer met de elektrische tandenborstel aan de slag gegaan. Flossen en ragen gaat helemaal niet maar ik heb een "Air-flush" aangeschaft. Een soort mini-hogedrukreiniger waarmee je met een heel minuscuul waterstraaltje onder druk tussen je tanden kan komen. Ideaal! En dat was dus ook te zien. Altijd goed om te horen.

Ik ben vanmorgen voor 't eerst weer een paar uren aan het werk geweest, op mijn oude vertrouwde plek. Het voelde goed om weer achter m'n bureau te zitten en weer aan de slag te zijn. En natuurlijk heel fijn om de collega's weer te zien. Na een paar uurtjes was ik wel een beetje tureluurs maar ik ben ook niks meer gewend na al die weken. Daarbij ben ik nog onder invloed van de lyrica en ik kan merken dat ik daar een beetje warrig van ben.
Al met al vond ik het een fijne dag vandaag. Lekker gewerkt, een deel van het ijzeren hekwerk uit m'n mond, en de zon die vanmiddag fel scheen zorgde voor een heerlijke energie.
Kortom, we gaan de goede kant op!


3 opmerkingen:

  1. Prachtich Joke, it giet de goede kant út. Moai datst dr fan 'e moarn wiest!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dasto hjoed wer even oan it wurk west bist. Wy ha dy mist.
    En moai dat de heaken derút binne no. Altyd leuk om dyn blogferhalen te lêzen.

    BeantwoordenVerwijderen